Efter att El Castro-viadukten på motorväg A-6 i Spanien rasat krävdes en snabb och säker restaurering som garanterade stabilitet. Över 8000 m³ Leca lättklinker användes för att skapa stabila arbetsplattformar för djup pålning i brant och geotekniskt komplex terräng.
Ett viaduktras är ett av de mest kritiska scenarier man kan ställas inför som vägbyggare. När det inträffar påverkas livsviktig infrastruktur, som Autovía del Noroeste (A-6) som dagligen trafikeras av över 18 000 fordon och är av avgörande betydelse för Kastilien och Leóns förbindelse med Galicien. De tekniska och logistiska utmaningarna blir enorma.
Så var fallet med El Castro-viadukten där första och andra spannet av vägen i riktning mot A Coruña rasade i juni 2022 och behövde åtgärdas omgående. I en nödsituation som denna måste man agera snabbt, säkert och med precision. Man bestämde sig därför för att riva den kvarstående strukturen och bygga två nya fristående viadukter förankrade med djupa fundament och uppförda under extremt krävande geotekniska förhållanden.





