Maskinkontakt

Efterlängtade grävarnyheter på fem till 10 ton


2022-05-25

Doosan lanserar under 2022 flera efterlängtade maskinmodeller i populära storlekar på fem respektive 10 ton.
De två modellerna i fem-tonsegmentet, DX50Z-7 och DX55R-7, fyller ett tidigare tomrum mellan 3,5 tons modellen DX35 och sex-tonnaren DX62R. – Vi har sålt väldigt bra av vår DX62:a på 6,2 ton. Det är en av våra mest sålda maskiner faktiskt, men vi har haft ett stort glapp i segmentet 5 ton och vi är väldigt glada över att nu kunna erbjuda två nyutvecklade maskiner i just denna storleksklassen. Motormässigt är dessa modeller på 5 ton utrustade med Doosans egna steg V-motorer, där man lyckats förbättra vridmomentet ytterligare vilket innebär att maskinen kan köras på ett lägre varvtal utan att förlora prestanda och samtidigt dra mindre bränsle.
Hydrauliken är proportionerligt ställbar på båda modellerna och växellådan har automatisk nedväxling på transportväxeln. DX50Z-7 är en zerotail-maskin, vilket kort och gott betyder att ingen del av maskinen sticker utanför larverna. DX55R-7 är en kortrumpad modell, där R står för reduced tail. Det betyder ett kompakt format med ett minimalt överhäng på övervagnen. Båda modellerna är utrustade med en åttatums touch-display av samma sort som sitter i de större maskinerna.
– DX55R-7 kommer ha Sverigepremiär på Svenska Maskinmässan 2-4 juni på Solvalla. Under juni kommer vi även att lansera DX50Z-7, säger Carl-Johan Sunnerfjord. Servicevänligheten har förbättrats genom ökad tillgänglighet av servicepunkter i motorutrymmet. Användaren har dessutom flexibiliteten att kunna växla mellan stål- och gummilarver utan att behöva byta rullar eller drivhjul.
– Man byter bara själva bandet. Stålbandet vilar på den inre del av rullen, medan gummit klättrar på utsidan. Därför funkar det utan att behöva lägga massa tid på att byta rullar, förklarar produktansvarige Anders Marklund på Maskinia.
I tiotonsklassen lanserar Maskinia DX100W-7 – en maskin som Carl-Johan Sunnerfjord väntat på i många år.
– Den har varit väl värd väntan. Vi är megastolta över att äntligen få presentera vår DX100W-7 som är en oerhört genomtänkt och genomarbetad maskin i en storleksklass som passar väl in på den svenska marknaden. DX100W-7 drivs av en Doosan-motor på 100 hästkrafter med en motorkonfiguration som ger maximalt vridmoment redan vid så låga varvtal som 1 100 varv per minut.
– Du kan alltså jobba på väldigt låga varv och därigenom spara bränsle, säger Carl-Johan Sunnerfjord.
Högt hydraulflöde ger snabb respons och snabba accelerationer. Maxhastighet i transport är 40 km/h, vilket är bäst i klassen och långt över alla konkurrenter som vanligtvis går under 30 km/h. Ram konstruktionen har optimerats för att ge så hög markfrigång som möjligt. Fördelningslådan har placerats vid den bakre axeln för att ge maximalt med utrymme mitt under maskinen utan risk för att slå i och skada vitala delar. Viktbalansen har optimerats genom att motorn placerats längst bak på maskinen och fungerar då samtidigt som motvikt. Dessutom kommer motorljudet bakifrån, vilket uppfattas behagligare.
– Sikten har Doosan jobbat extremt mycket med på DX100W-7 och det har underlättats av motorns placering. Bommen sitter placerad i linje med A-stolpen vilket ger mycket bra sikt även på högersidan, säger Anders Marklund. Identiska infästningspunkter gör det enkelt att skifta plats på stödben och schaktblad. UltraSonic-sensorer runtom ökar säkerheten, liksom 360-kameran. Som standard utrustas maskinen med LED-belysning. Köparen kan välja mellan twin- och singeldäck.
– Här har Doosan tänkt till både när det gäller säkerhet, användarvänlighet och design. Den är inte bara modernt designad exteriört utan även för att passa ett modernt, smart sätt att bygga maskiner på. Bom och arm är designade på ett sätt som minskar materialåtgången men ändå ger samma höga kvalitet och kapacitet, fortsätter Anders Marklund.
DX100W-7 hade premiär på Maskiniadagarna i mars och de första maskinerna levererades i maj. DX100W-7 har förstås även den en given plats i Maskinias monter på Svenska Maskinmässan på Solvalla.